Najboljša poslovna knjiga 2022

27.11.2022

Premisli se enkrat

Najboljša poslovna knjiga 2023 je Skrivnost sodelovanja.

»Smeh ni le smeh, temveč je najosnovnejši znak varnosti in povezanosti.« Misel iz knjige Skrivnost sodelovanja, letošnje najboljše poslovne knjige, v kateri je novinar Daniel Coyle strnil večletno raziskovanje različnih skupin. Obiskal je vrhunska podjetja, med drugim Pixar in Google, odpravil se je k zmagovalnim športnim ekipam in trenerjem, k vrhunskim vojaškim specialcem in njihovim poveljnikom in tudi na cesto k iznajdljivim tolpam roparjev in njihovim vodjem. Pri tem je odkril, da se odgovor izjemnega sodelovanja, povezovanja in pripadnosti skriva v dodelanih pravilih organiziranosti posamezne ekipe ali skupine in v številnih podrobnostih njihovega delovanja. Ugotovil je, da medsebojno sodelovanje ni nekaj, kar smo, ampak predvsem to, kar počnemo.

»Knjiga je polna primerov in meni eden bolj zanimivih je, kako lahko en sam posameznik s cinizmom, nečimrnostjo in nezainteresiranostjo za delo uniči celo četo skupin. Ne more pa zrušiti vseh. Zakaj ne? Ker se prej ali slej v eni od skupin najde posameznik, ki je ciniku in nečimrnežu kos in zna in zmore ta njegov cinizem in nečimrnost spremeniti v nekaj dobrega, pozitivnega.«

Ta vtis je o letošnji najboljši poslovni knjigi po razglasitvi na knjižnem sejmu delil Samo Rugelj, urednik založbe UMco, pri kateri je knjiga izšla. Založbi s poučnim imenom. Um pomeni pamet, co pa kooperativnost ali sodelovanje, ki ga krepijo tisti voditelji, ki se znajo in zmorejo pristno razveseliti, ko odkrijejo kaj, kar je treba pohvaliti. Njihova topla in pristna radost krepi občutek pripadnosti in usmerja prihodnje dejavnosti.

Katere ključne razlike med povezanimi in nepovezanimi skupinami je Daniel Coyle še odkril?

·       Uspešne skupine imajo jasne prioritete in na vrhu te piramide so medsebojni odnosi, ker se člani skupine zavedajo, da je njihov najpomembnejši projekt gradnja in vzdrževanje skupine.

·       Uspešne skupine za sporazumevanje uporabljajo jasne in preproste, a tudi zabavne in čudaške slogane, s katerimi se poistovetijo.

·       Uspešne skupine pri komuniciranju ne uporabljajo sendvič tehnike komuniciranja, s katero najprej izpostavimo nekaj pozitivnega, pogovor nadaljujemo s kritiko in ga zaključimo z nečem pozitivnim, spodbudnim. Ta tehnika namreč v praksi med člane vnaša zmedo. Veliko bolj učinkovita je, piše Coyle, tehnika ločevanja, kar pomeni, da se ta trenutek pogovarjamo izključno in samo o dobrih zgodbah in pohvalah, naslednji trenutek izključno o kritikah, napakah, slabih ocenah, a le pod pogojem, da se sogovornik strinja s povratnimi negativnimi informacijami.

Poglejmo še, kdo je letošnje poslovne knjige bral in ocenjeval? Janez Škrabec iz podjetja Riko (predsednik komisije), Lovro Peterlin iz družbe A1, Petra Juvančič, izvršna direktorica ZM, Enej Kirn in Ana Aleksandra Turk iz ZM, Marjana Lavrič Šulman in Vladimir Kukavica iz Zbornice knjižnih založnikov in knjigotržcev pri GZS, ki najboljšo poslovno knjigo z Združenjem Manager izbira že dobro desetletje.

 

 

Najboljša poslovna knjiga leta 2022 je Premisli še enkrat Adama Granta.

Združenje Manager ter Zbornica knjižnih založnikov in knjigotržcev od 2013 naprej podeljujeta naziv Najboljše poslovne knjige. Komisija je kot Najboljšo poslovno knjigo 2022 izbrala:

-          Adam Grant, Premisli še enkrat (UMco, 2022).

Strokovna komisija, ki jo sestavljajo predsednik Janez Škrabec ter članice in člani Petra Juvančič, Enej Kirn, Vladimir Kukavica, Marjana Lavrič Šulman in Lovro Peterlin je izbirala izmed 15-imi naslovi, ki so jih nominirali slovenski založniki. Med njimi je bilo 9 knjig slovenskih avtorjev in 6 knjig tujih avtorjev. V vsebinskih utemeljitvah je komisija zapisala:

Adam Grant: Premisli še enkrat

»Adam Grant (1981) je psiholog in že kar nekaj let eden najbolje ocenjenih profesorjev na ugledni Univerzi Wharton, prejemnik več nagrad ter avtor knjig Daš in dobiš ter Izvirnost, v katerih raziskuje zmožnost posameznika, da s svojimi sposobnostmi prispeva k blaginji družbe. Njegova raziskovalna področja so usmerjena na preučevanje človeške motivacije in iskanja načinov, s katerimi si človek lahko zagotovi ustvarjalno življenje. V svoji doslej najbolj odmevni knjigi Premisli še enkrat Grant s pomočjo mnogih raziskav, primerov in znanstvenih ugotovitev z različnih področij postavi pod drobnogled načine človekovega razmišljanja ter ustvarjanja lastnega pogleda na določeno težavo. V strokovno utemeljeni knjigi avtor zagovarja stališče, da imamo človekovo inteligenco običajno za sposobnost mišljenja in učenja. Vendar pa v hitro spreminjajočem se svetu vse bolj postaja nujno potreben tudi drugačen nabor kognitivnih sposobnosti: to je sposobnost, da ponovno premisliš o že premišljenem in odločenem ter da se moraš znati tudi odvaditi nečesa, česar si se že naučil, saj to ni več uporabno v svetu, v katerem si. Ljudje se v svojem delovnem in življenjskem procesu pogosto preveč prepustimo generičnim odzivom na zunanje izzive in obstanemo v območju mentalnega udobja, zato Grant bralcu postreže s pristopom, ki je – glede na današnji svet – veliko bolj utemeljen, saj trdi, da nam ni treba verjeti vsega, kar mislimo, in nam ni treba ponotranjiti vsega, kar čutimo. Če je znanje moč, je razumevanje in uporaba tega, česar ne vemo, modrost. Knjige z nauki, ki me je pred nekaj tedni na enem od pohodov po vročem kretskem soncu že obvarovala precejšnjih težav, saj sem upošteval ugotovitve iz začetne zgodbe v njej.« (Samo Rugelj, Bukla 167)

Komisija se je za Grantovo knjigo odločila, ker ocenjuje, da je ena ključnih sposobnosti, ki jih morajo poslovneži v teh kriznih časih pridobiti, sposobnost od-učenja. Pandemija, nato vojna v Evropi in hkrati energetska kriza skupaj z logističnimi izzivi ter izjemno inflacijo so ustvarili situacijo, ki ni le izjemno zahtevna za trenutno preživetje, temveč ustvarja svet negotovosti in torej zahteva izjemno zahteven razmislek o tem, kaj bo, kaj nas čaka. Pomembno se je torej vprašati: zakaj verjamemo, kar verjamemo in kako to spremenimo, ko spoznamo, da nam ne koristi. Kako se soočiti s situacijo, ko ugotovimo, da nekaj, kar smo se naučili in mislimo, da vemo, ni več prav? Izbrana knjiga je obvezno branje, učbenik za sodobne trajnostne voditelje, ki nam pomaga, da stopamo iz piedestala prepričanj, da imamo na temelju preteklih uspehov doživljenjsko jamstvo, da v danem trenutku vodimo prav. Čtivo je povabilo, da opustimo znanja in prepričanja, ki nam ne služijo več dobro, ter se, kot pravi Grant, zasidramo v prožnost namesto doslednost. Je spodbudno, razsvetljujoče znanje.

Najboljšo poslovno knjigo smo razglasili na 38. Slovenskem knjižnem sejmu na Gospodarskem razstavišču v soboto, 26. novembra 2022. Dr. Samo Rugeljdirektor in glavni urednik založbe UMco, je izpostavil: »Premisli še enkrat, najodmevnejša knjiga organizacijskega psihologa Adama Granta, ni samo knjiga o tem, kako je smotrno razviti sposobnost, da smo v stanju na iste izzive pogledati še enkrat in z drugimi očmi, temveč tudi knjiga o tem, kako se moramo v teh časih, ko se trendi ponekod spreminjajo hitreje, kot menjamo nogavice, biti pripravljeni tudi odvaditi (torej od-naučiti) marsičesa, kar smo dolgo časa že rutinsko uporabljali, saj to ni več uporabno v svetu, v katerem živimo. Premisli še enkrat je knjiga, ki je enako dobro uporabna tako v delovnem kot zasebnem življenjskem okolju.« Za konec pa je z nami delil še anekdoto s Krete, ko sta z ženo Renate tudi v praksi uporabila eno ugotovitev iz knjige ter si na ta način če ne že rešila življenje, pa vsekakor olajšala pot.