Oslo Business Forum: 10 naukov za vodenje v negotovih razmerah
Pred kratkim je na Norveškem potekal poslovni forum, na katerem je bila razprava osredotočena na izzive, s katerimi se managerji in managerke soočajo v aktualnih razmerah. Spremembe, ki jih je prinesla pandemija, ter drugi družbeni in politični nemiri v poslovni vsakdan vnašajo veliko negotovost glede tega, kaj prinaša prihodnost. To zahteva tudi nove načine razmišljanja, vedenja in vodenja. Nekaj uglednih voditeljev in osebnosti, med njimi Yuval Noah Harari, Nassim Taleb in Steve Wozniak, je podalo 10 naukov za vodenje v aktualnih razmerah.
#1 Radikalno prilagajanje
Nassim Taleb, svetovno znani avtor, matematik in statistik, je poudaril, da ustrezen odziv na negotovosti lahko okrepi naša podjetja za prihodnost. Prepričan je, da je svet po pandemiji postal bolj robusten in da si v razmerah negotovosti lahko privoščimo tudi večje spremembe, več prilagajanja in bolj radikalne poteze.
#2 Nenehno osvajanje novih veščin
Yuval Noah Harari, avtor mednarodnih knjižnih uspešnic, se je osredotočil na prihodnost dela. Ugotavlja, da nove tehnologije in napredna umetna inteligenca povzročajo motnje na trgu dela. O veščinah prihodnosti pa ne smemo razmišljati z vidika danes znanega. Naša ključna veščina mora postati to, kako se vse življenje učiti in pridobivati nove veščine in znanja. »Nenehno se prilagajaj in nadgrajuj, sicer boš postal nepomemben,« je poudaril.
#3 Vzpostavljanje ravnotežja med cilji in psihološko varnostjo
Amy Edmondson s poslovne šole Harvard je spregovorila o strahu na delovnem mestu in kako zaposlenim zagotoviti psihološko varnost. Strah ljudi ovira, da bi spregovorili, kar je zelo tvegano za poslovanje podjetij v tako zapletenem in negotovem svetu. Vodje, ki želijo doseči vrhunske rezultate, morajo zagotoviti, da so njihovim ekipam dovoljene ambicije in da so pri svojem delu tudi drzni. Zato morajo znati uravnotežiti visoke standarde podjetja z občutkom psihološke varnosti zaposlenih.
#4 Uspeh ne sme pokvariti naših vrednot
Cilj Steva Wozniaka, ikone Silicijeve doline in soustanovitelja podjetja Apple, ni bil ustanoviti podjetje ali narediti revolucijo v panogi – preprosto je želel biti izjemen inženir. Ko ga je Steve Jobs prepričal, da bodo računalniki spremenili svet, se je rodil Apple. Toda na svoji poti Wozniak nikoli ni pozabil na svoja temeljna načela: »Vedeti, kdo sem, kakšne so moje vrednote, in da uspeh Appla nikoli ne bo pokvaril mojih vrednot.«
#5 Pogum pri izpostavljanju neprijetnih tem
Lise Klaveness, nekdanja norveška nogometašica in danes predsednica norveške nogometne zveze, se je tega naučila kot ženska, ki je na vsak način želela uspeti v nogometu. Lise verjame, da morajo biti voditelji, osredotočeni na prihodnost, zmožni sprožiti in voditi razpravo tudi o težkih in neprijetnih temah.
#6 Vodenje mora biti navdihujoče in pogumno
Carla Harris, nekdanja podpredsednica Morgan Stanleyja, je opozorila, da so bili stari načini vodenja osredotočeni na produkcijo in izvrševanje nalog, danes pa mora biti vodenje navdihujoče in motivacijsko. Nove generacije zaposlenih cenijo transparentnost, vključenost in povratne informacije. Pomembna lastnost sodobnih voditeljev je pogum, ki povezuje vse druge pomembne lastnosti: pristnost, zaupanje, jasnost, mentorstvo, raznolikost, inovativnost, vključenost in možnost povedati svoje mnenje.
#7 Za transformacijo podjetja je pomembna empatija
Martin Lindström, eden vodilnih svetovnih strokovnjakov za transformacijo podjetij, blagovnih znamk in kulture, verjame, da lahko vodje odpravijo birokracijo in kompleksnost z enim samim zdravorazumskim orodjem: empatijo. Spremembe so težke, a v poslu nujne. Danes se soočamo s povsem drugačnim trgom, ki ima nove potrebe in zahteva nove pristope – empatija je najpomembnejša stran v novem priročniku vodenja. »Če želite prehiteti vodilne, ne smete zgolj slediti njihovim sledem v snegu,« meni Lindström.
#8 Spodbujanje inovativnosti
Duncan Wardle, vodja inovacij in ustvarjalnosti pri Disneyju, je razkril, zakaj so vodje prvi ubijalci idej in kako lahko čez noč spremenijo kulturo svojega podjetja. Postavljanje drznih vprašanj, kršenje pravil in nenehno iskanje novih spodbud so nekateri najučinkovitejši načini, kako vodje v DNK svojih ekip vgradijo kulturo inovativnosti.
#9 Postanite virtuozi
Felipe Gomez, nekdanji uspešen manager in pianist s strastjo do glasbe, meni, da morajo tudi vodje postati mojstri svoje obrti – virtuozi. Delovanje in odnos ljudi je ponazoril z glasbo: ljudje raje sledijo prijetni glasbi kot čemernemu vzdušju, enako velja za proaktivne, energične ljudi, ki jim vsi sledijo, za razliko od ostalih. Za virtuoze velja, da to postanejo zaradi svojega načina dela, odnosa in strasti, znajo povezati svoj um, telo in dušo. »To je ključno, da nam bodo ljudje navdušeno zaploskali za to, kar počnemo,« je zaključil.
#10 Ne poskušajte spremeniti sveta, spremenite svoj svet
Steven Van Belleghem, strokovnjak na področju uporabniške izkušnje, je pomagal razumeti, kako strankam dati ponudbo, ki je ne bodo mogle zavrniti. Zgolj dober izdelek ni več zagotovilo za uspeh, pričakovanja strank se hitro spreminjajo, ustvarjanje izjemne uporabniške izkušnje pa je vse bolj zahtevno: »Stranke ne želijo, da spremenite svet; želijo, da spremenite svoj svet. Poglejte, kaj lahko storite, kakšen je vaš vpliv in kako lahko pomagate spremeniti stvari na bolje.«
Petra Juvančič